Στην πέτρινη αποθήκη του ΟΛΠ (κοντά
στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας) στην ακτή της Δραπετσώνας όπου ο ΟΛΠ
φτιάχνει την “Πολιτιστική Ακτή” θα γίνει μια σπουδαία εκδήλωση για το ρεμπέτικο
τραγούδι. Θα γίνουν τρεις παραστάσεις, μεθαύριο Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο
που μας έρχονται.
Αναβιώνει η “Τετράς η Ξακουστή” που
θεμελίωσε το ρεμπέτικο εδώ στη Δραπετσώνα την προπολεμική εποχή. Η “τετράς”
αποτελείτο από τους Μάρκο Βαμβακάρη (που δούλευε στη Δραπετσώνα κι έμενε στα
Ταμπούρια, γεννημένο στη Σύρο), τον Στράτο Παγιουμτζή (Πειραιώτη, γεννημένο στη
Σμύρνη), τον Γιώργο Μπάτη (Πειραιώτη, γεννημένο στα Μέθανα) και τον Ανέστη
Δελιά (Δραπετσωνίτη, γεννημένο στο Αϊβαλί).
Η αναβίωση γίνεται με επιμέλεια της
Λίνας Νικολακοπούλου και θα τραγουδήσουν οι Στέλιος Βαμβακάρης (γιος του
Μάρκου), Γιάννης Κούτρας, Απόστολος Ρίζος και Ζαχαρίας Καρούνης.
Εισητήρια (15 ευρώ): στο δημοτικό θέατρο,
στην Αθήνα (Πανεπιστημίου 39) και με πιστωτική κάρτα στο τηλ. 210-3272000
Για την “Τετράς η Ξακουστή” γράφει το
βιβλίο “Από τον Πόντο και τη Μικρασία στον Πειραιά, εδώ στη Δραπετσώνα” τα
εξής:
Το
1934, στο χώρο της δισκογραφίας μια εντυπωσιακή αλλαγή ρόλων θα καταγραφεί στη
Δραπετσώνα. Στη γνωστή «μάντρα του Σαραντόπουλου» στην Ανάσταση του Πειραιά, σ’
ένα ψυχαγωγικό χώρο των «ταπεινών και καταφρονεμένων» της περιοχής, θα
συνυπάρξουν για μια εβδομάδα δύο λαϊκά συγκροτήματα: αυτό του Γιώργου Κάβουρα,
με τον Κώστα Νούρο, τον Στελλάκη Περπινιάδη, με τα γνωστά σαντούρια και βιολιά,
και η πρώτη επώνυμη λαϊκή ορχήστρα με μπουζούκια: η «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς»
με επικεφαλής τον Μάρκο Βαμβακάρη. Το συγκρότημα του Γιώργου Κάβουρα θα φύγει
στο τέλος της εβδομάδος για κάποιο άλλο στέκι, στην πλατεία της Κοκκινιάς, ενώ η
«Τετράς» θα παραμείνει όλη την καλοκαιρινή περίοδο. Αλλά ας δούμε πως
περιγράφει ο ίδιος ο Μάρκος Βαμβακάρης το ξεκίνημα αυτό:
“Έπαιξα για πρώτη φορά στην
Ανάσταση του Πειραιώς. Υπάρχει ακόμα. Στη σημερινή Ευγένεια. Είναι πιο πέρα από
τον Άγιο Διονύση. Αυτό έγινε το 1934–35. Εκεί είχε ένα μαγαζάκι, μια παράγκα με
ξύλα ο Κωνσταντόπουλος. Εκεί έπαιζα εγώ, ο Μπάτης, ο Ανέστος, ο Στράτος.
Επαίζαμε εκεί πέντε έξι μήνες. Και εκεί εμαζευόντανε ένας άπειρος κόσμος,
πολύς. Δεν μπορούσες να περπατήσεις από τον κόσμο. Εκεί εσεργιανούσε όλος ο
κόσμος. Ερχόντουσαν πολλοί από διάφορα μέρη, δηλαδή από την Αθήνα και απ’ όλες
τις συνοικίες, από τις επαρχίες, και εκαθόντουσαν και εγλεντούσαν. Δηλαδή ήταν
η πρώτη φορά που έγινε αυτό στον Πειραιά με τη λαϊκή ορχήστρα. Ήταν για πρώτη
φορά ε; Μεγάλη δουλειά»
Η περιγραφή αυτή του
Μάρκου Βαμβακάρη δίνει ως ένα βαθμό το μέτρο της επιτυχίας της πρώτης αυτής
εμφανίσεως της Πειραιώτικης Κομπανίας. Επρόκειτο για μια κομπανία που αν και
ονομάστηκε «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς», κατά μία συγκυρία αποτελείτο από
τέσσερα διαφορετικά πρόσωπα, όσον αφορά στο χαρακτήρα, στο επάγγελμα και στη
γεωγραφική προέλευση, προερχόμενα από τέσσερα διαφορετικά σημεία του
ελληνισμού, τα οποία σχετίζονταν με πρόωρη οικονομική και κατά ένα βαθμό, βιομηχανική
ανάπτυξη. Τέσσερα κέντρα ανάπτυξης του λαϊκού τραγουδιού που βρέχονται από το
Αιγαίο Πέλαγος. Ο Γιώργος Μπάτης, από τα Μέθανα ή τον Πειραιά, αλλά ουσία
Πειραιώτης. Ο Μάρκος Βαμβακάρης από την παλιά οικονομική πρωτεύουσα της χώρας,
τη Σύρο. Ο Στράτος Παγιουμτζής από το πάντα ατίθασο Αϊβαλί ή Κυδωνιές, κέντρο
λαθρεμπορίας αγαθών για τις λαϊκές τάξεις και τέλος ο Ανέστης Δελιάς από την
πολύπαθη και πολυτραγουδισμένη Σμύρνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου