Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013

ΟΧΙ στα Μαουτχάουζεν


Λόγω 28ης Οκτωβρίου, ας θυμηθούμε μια από τις συνέπειες της Γερμανικής κατάκτησης.
Από την εκπληκτική Elinoar Moav Veniadis  στην εβραϊκή γλώσσα η μαγική μουσική του Θεοδωράκη για το Μαουτχάουζεν. 
Το βιντεάκι το έφτιαξα εγώ με φωτογρφίες από το στρατόπεδο συγκέντρωσης και μουσική από το In Memoriam of Liberation που έφτιαξε ο Μίκης και όταν κυκλοφόρησε στο Ισραήλ (και στον κόσμο ολόκληρο) έγινε χαμός. 


Τι μεγάλη τιμή ένας "ξένος" (εισαγωγικά γιατί ο Μίκης δεν είναι ξένος κανενός) να γράφει αυτή την εκπληκτική μουσική για τα πάθη του λαού σου! Μεγάλη τιμή για τους Εβραίους. Και ο απίστευτος Μίκης, μερικές δεκαετίες αργότερα, συνέθεσε τον εθνικό ύμνο των Παλαιστινίων!

Οι στίχοι του Ιάκωβου Καμπανέλη στα ελληνικά είναι
Για το άσμα ασμάτων

Τι ωραία που είν’ η αγάπη μου
με το καθημερνό της φόρεμα
κι ένα χτενάκι στα μαλλιά.
Κανείς δεν ήξερε πως είναι τόσο ωραία.

Κοπέλες του Άουσβιτς, 
του Νταχάου κοπέλες, 
μην είδατε την αγάπη μου;

Την είδαμε σε μακρινό ταξίδι, 
δεν είχε πιά το φόρεμά της
ούτε χτενάκι στα μαλλιά.

Τι ωραία που είν’ η αγάπη μου, 
η χαϊδεμένη από τη μάνα της
και τ’ αδελφού της τα φιλιά.
Κανείς δεν ήξερε πως είναι τόσο ωραία.

Κοπέλες του Μαουτχάουζεν, 
κοπέλες του Μπέλσεν, 
μην είδατε την αγάπη μου;

Την είδαμε στην παγερή πλατεία
μ’ ένα αριθμό στο άσπρο της το χέρι, 
με κίτρινο άστρο στην καρδιά.

Τι ωραία που είν’ η αγάπη μου, 
η χαϊδεμένη από τη μάνα της
και τ’ αδελφού της τα φιλιά.
Κανείς δεν ήξερε πως είναι τόσο ωραία.


Για το τραγούδι "ο Αντώνης" οι στίχοι είναι:

Εκεί στη σκάλα την πλατιά
στη σκάλα των δακρύων
στο Βίνερ Γκράμπεν το βαθύ
το λατομείο των θρήνων

Εβραίοι κι αντάρτες περπατούν
Εβραίοι κι αντάρτες πέφτουν, 
βράχο στη ράχη κουβαλούν
βράχο σταυρό θανάτου.

Εκεί ο Αντώνης τη φωνή
φωνή, φωνή ακούει
ω καμαράντ, ω καμαράντ
βόηθα ν’ ανέβω τη σκάλα.

Μα κει στη σκάλα την πλατιά
και των δακρύων τη σκάλα
τέτοια βοήθεια είναι βρισιά
τέτοια σπλαχνιά είν’ κατάρα.

Ο Εβραίος πέφτει στο σκαλί
και κοκκινίζει η σκάλα
κι εσύ λεβέντη μου έλα εδω
βράχο διπλό κουβάλα.

Παίρνω διπλό, παίρνω τριπλό
μένα με λένε Αντώνη
κι αν είσαι άντρας, έλα εδώ
στο μαρμαρένιο αλώνι.


Δεν υπάρχουν σχόλια: