Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2012

Η έκθεση του Συμπαραστάτη του Δημότη

Δημοσιεύτηκε η ΕΚΘΕΣΗ του Συνηγόρου του Πολίτη του δήμου Κερατσινίου-Δραπετσώνας. Συνήγορος έχει εκλεγεί στον δήμο μας ο κ. Λάλος Κανέλος
Την καταγράφω ολόκληρη καθώς έχει ένα ειδικό ενδιαφέρον


Προς το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Κερατσινίου-Δραπετσώνας

   Ο  θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, όπως εξ’ άλλου και αρκετά άλλα πράγματα στην πατρίδα μας καθυστέρησαν πολύ να έρθουν. Π.χ ο θεσμός του Συνηγόρου του πολίτη στην Ελλάδα καθιερώθηκε με νόμο το 1977,ενώ στην Σουηδία το 1779, πριν 233 χρόνια .
   Επί πολλές δεκαετίες, σε όλες τις χώρες της Ευρώπης υφίσταται ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη. Αυτό βέβαια μην μας κάνει να αισθανόμαστε και άσχημα, γιατί είναι γνωστό ότι πρόδρομοι αυτού του θεσμού, ήταν οι Αρχαίοι Έλληνες την εποχή του Περικλή, οι οποίοι με κλήρωση επέλεγαν 10 Άρχοντες τους επονομαζόμενους  ΕΥΘΥΝΟΥΣ (υπεύθυνους) οι οποίοι εδέχοντο τα παράπονα των Αθηναίων και τις καταγγελίες τους για αυθαιρεσίες των Διοικούντων.
   Σήμερα που στην Ευρώπη αυτός ο θεσμός ασχολείται με πολύ σοβαρά θέματα και ο οποίος έχει έντονο κοινωνικό  χαρακτήρα, όπου μπορεί να παρεμβαίνει σε μεγάλα κοινωνικά ζητήματα τα οποία απασχολούν ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες, όταν παρεμβαίνει σε θέματα ανεργίας, κακοποίηση γυναικών, ενδοοικογενειακή βία κ.α. Εμείς εδώ, εννοώ όλοι οι έλληνες, που χαρακτηρίσαμε τον θεσμό ως καινοτόμο και Δημοκρατικό, από την πρώτη στιγμή εφαρμογής του Καλλικράτη τον υπονομεύσαμε.    Δυστυχώς τα πρώτα στοιχεία του θεσμού γενικά είναι στοιχεία θνησιγένειας, μάλλον οδηγείται σε ναυάγιο. Οδηγείται στο να μείνει στα χαρτιά, αδικώντας τους πολίτες , οι οποίοι θα μπορούσαν να προστρέχουν σ’ αυτόν για εκατοντάδες προβλήματα κακοδιοίκησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
   Σας αναφέρω 4 αριθμούς για να καταλάβετε αν υπάρχει μέλλον στον θεσμό. Από τους 172 Δήμους στην Ελλάδα που δικαιούνται να εκλέξουν συμπαραστάτη, μόνο 25 το έχουν κάνει και από τις 13 περιφέρειες, μόνο οι 3.      
   Η αδυναμία να εκλέξουν συμπαραστάτη σε όλη την επικράτεια δεν οφείλεται σίγουρα στην έλλειψη ικανών στελεχών, αλλά στην αδυναμία του πολιτικού μας συστήματος να διαβουλευτεί με βάση το συμφέρον των πολιτών και όχι την πελατειακή εξυπηρέτηση.
 Εκτιμώ ότι 3 είναι οι λόγοι που εμποδίζουν την ανάπτυξη του θεσμού.
·        Πρώτον η παθογένεια του πολιτικού μας συστήματος που θέλει να προωθεί σε καίριες θέσεις ανθρώπους <<δικούς μας>> φίλα προσκείμενους σε παρατάξεις και έτσι η αυξημένη πλειοψηφία τον 2/3 που απαιτείται για την εκλογή να είναι το μεγάλο εμπόδιο.
·        Δεύτερον είναι ο φόβος που κατέχει τους εκλεγμένους για μια ανεξάρτητη αρχή που θα παρακολουθεί το έργο της Δημοτικής Αρχής και των υπηρεσιών και θα έχει λόγο επ’ αυτών.
·        Τρίτον είναι η έλλειψη κατανόησης της σημαντικότητας του θεσμού, η έλλειψη κουλτούρας για την σημαντικότητα των διαδικασιών εξωδικαστικής  επίλυσης διαφόρων, με τεράστιο όφελος για τον πολίτη σε χρόνο και χρήμα.
   Εμείς εδώ στο Κερατσίνι-Δραπετσώνα ξεπερνώντας τις αγκυλώσεις που προανέφερα εκλέξαμε συμπαραστάτη. Είμαστε ο μόνος Δήμος του ευρύτερου Πειραιά που εκλέξαμε συμπαραστάτη, αν και όλοι οι Δήμοι κίνησαν διαδικασίες εκλογής, κάποιοι μάλιστα το προσπάθησαν και δύο και τρείς φορές, αλλά δεν τα κατάφεραν.
   Αυτό δεν σημαίνει ότι και στην περίπτωση μας όλα εξελίχθηκαν ομαλά. Σίγουρα τον θεσμό τον επηρέασε το μεταβατικό στάδιο της συνένωσης των δύο Δήμων, μέχρι να  χωροθετηθούν όλες οι υπηρεσίες υπήρξε μια τεράστια καθυστέρηση περίπου 7 μηνών, για να βρεθεί το γραφείο εγκατάστασής μου. Ακόμα και σήμερα το γραφείο λειτουργεί με ελλείψεις χωρίς FAX και χωρίς εκτυπωτή. Το κυριότερο όμως πρόβλημα που κατά την γνώμη μου αντιμετωπίζουμε είναι η έλλειψη ενημέρωσης των πολιτών για τον θεσμό.
Εγώ προσωπικά προσπάθησα μέσα από κάποιες συνεντεύξεις στον τοπικό τύπο και μέσα από μια μάζωξη των μαζικών  φορέων της πόλης μας που έκανα στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου να ενημερώσω σε κάποιο βαθμό.
   Η κυριότερη όμως μορφή ενημέρωσης που έπρεπε να γίνει μέσω ενός φυλλαδίου, δεν έγινε αν και πίεσα αφόρητα.
   Πριν αρκετούς μήνες, ο Δήμαρχος είχε συναινέσει να βγεί ένα φυλλάδιο με μια δική του δήλωση και μια δική μου ενημέρωση και είχαμε καταλήξει στα κείμενα που θα δίναμε για τύπωμα, ώστε να μοιραστούν μαζικά στην πόλη. Αυτό δεν κατέστει δυνατό και ακόμη περιμένω μια απάντηση στο γιατί ενώ ο Δήμαρχος είχε δώσει εντολή, κάποιοι συνεργάτες του δεν την υλοποίησαν.

   Προσωπικά πήρα και άλλες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του θεσμού, όπως το κάλεσμα στον Δήμο μας όλων των εκλεγμένων συμπαραστατών του Λεκανοπεδίου, με μεγάλη ανταπόκριση και συμμετοχή και ανταλλάξαμε απόψεις και εμπειρίες από τη λειτουργία μας.
Προσπάθησα επίσης για την ύπαρξη μιας συνάντησης όλων των συμπαραστατών σε επίπεδο επικρατείας αλλά δεν τα καταφέραμε λόγω του κόστους μετακίνησης και της αδυναμίας των Δήμων να ανταποκριθούν οικονομικά.
    Η μικρή εμπειρία του ενός έτους λειτουργίας του θεσμού και παρά τις δυσκολίες θα έλεγα ότι βγάζει ένα και μοναδικό συμπέρασμα.
Ότι ο θεσμός της Σ.Δ.Ε είναι αναγκαίος γιατί μπορεί να διασφαλίσει την αμεροληψία των Δημοτικών αρχών, να βελτιώσει την εξυπηρέτηση των πολιτών, να καταπολεμήσει φαινόμενα κακοδιοίκησης και τέλος να αποσυμφορήσει τον Δήμαρχο και άλλα αιρετά όργανα του Δήμου από την ασφυκτική συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών.
    Τηρουμένων τω αναλογιών αλλά και των δυσκολιών που προανέφερα, θα τολμούσα να πώ ότι στον Δήμο μας λειτουργήσαμε επιεικώς καλά.
     Αν σκεφτούμε ότι τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του         Συνηγόρου του Πολίτη σε επίπεδο Ελλάδας και έχοντας ως αντικείμενο το σύνολο της Δημόσιας Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης, δεχθήκανε 1430 έγγραφες καταγγελίες και 4986 προφορικές.
Εμείς εδώ ασχοληθήκαμε με 35 έγγραφες καταγγελίες και πάνω από 400 προφορικά αιτήματα.

   Ο Συνήγορος του πολίτη ξεκινώντας το 1997 στελεχώθηκε από 80 άτομα σαν υπηρεσία και εγώ υποστηρίζομαι μόνο από μία γραμματέα.
Οι πολίτες, αυτόν τον πρωτόγνωρο θεσμό τον δέχτηκαν με επιφυλάξεις. Οι περισσότεροι δεν εδέχοντο να κάνουν έγγραφη καταγγελία, δέσμιοι της αντίληψης ότι δεν πρέπει να τα βάζουν με τα Κέντρα Εξουσίας και στη προκειμένη περίπτωση με την εκάστοτε Δημοτική Αρχή.
    Τα περισσότερα προφορικά ή τηλεφωνικά ερωτήματα επιλύθηκαν αμέσως είτε με την παροχή των ανάλογων πληροφοριών ή διευκρινίσεων είτε με την παραπομπή των ενδιαφερομένων στην αρμόδια υπηρεσία για ουσιαστική αντιμετώπιση του θέματος.
Τα περισσότερα αφορούσαν ζητήματα της καθημερινότητας όπως η καθαριότητα, ο ηλεκτροφωτισμός, το πράσινο, οι λακούβες στο δρόμο κ.α
    Ουσιαστικά κάθε παράπονο που είχε διατυπωθεί στο 1567 και δεν είχε βρει τη λύση του, το έβαζαν και στον Συμπαραστάτη.
Δεχθήκαμε πάνω από 100 συνδημότες οι οποίοι ζητούσαν εργασία, πιστεύοντας ότι ήταν στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων μας. Αυτό βέβαια δείχνει και το τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα που υπάρχει στην πόλη μας και στον ευρύτερο Πειραιά.
   Μια άλλη κατηγορία πολιτών-επαγγελματιών, οι οποίοι μας επισκέφθηκαν ήταν προμηθευτές του Δήμου στους οποίους ο Δήμος χρωστούσε χρήματα ή και εργαζόμενους οι οποίοι διεκδικούσαν τα δεδουλευμένα.
   Κατανοητό είναι ότι σ’ αυτή την περίπτωση μπορεί εμείς να είμαστε αρωγή σ’ αυτές τις διεκδικήσεις αλλά την Οικονομική Πολιτική του Δήμου την χαράζουν άλλοι.
  
   Πολλοί επίσης συνδημότες μας διαμαρτυρήθηκαν έντονα για την ασυμφωνία που υπήρξε στα τετραγωνικά μέτρα των ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών τους κατά την επιβολή του ειδικού τέλους μέσα από τον λογαριασμό της ΔΕΗ.
Λόγοι δεοντολογιας μου επιβαλλον α μην αναφερθω ονομαστικά σε ειδικές περιπτώσεις καταγγελιών αυθαίρετης αντιμετωπισης πολιτών από λιγοστούς δύο-τρείς εργαζόμενους.
   Εμείς κάναμε τις παρεμβάσεις μας και λύσαμε τις όποιες διαφορές ή παρεξηγήσεις. Όποιος από τους δημοτικούς συμβούλους θέλει λεπτομέρειες για κάποιο θέμα, μπορώ να τον ενημερώσω στο γραφείο μου κατ’ ιδίαν.
   Επίσης υπήρξαν και δύο περιπτώσεις όπου συνδημότες μας είχα προσφύγει στο Συνήγορο του Πολίτη από παλιά, που μεταβιβάστηκαν οι καταγγελίες, βρέθηκαν με τον Συνήγορο του Πολίτη στο γραφείο μου, συνεργαστήκαμε και βρήκαμε λύση.

    Μια άλλη αρμοδιότητα του Συμπαραστάτη του Δημότη είναι
η δυνατότητα αυτεπάγγελτης παρέμβασης για διατύπωση προτάσεων για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες.
Θα μπορούσε κάποιος να προτείνει αρκετές παρεμβάσεις ή διορθωτικές κινήσεις σε διάφορους τομείς, ιδιαίτερα εγώ με την 20ετή εμπειρία μου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αν απλά ήθελα να φανώ αρεστός, χωρίς βέβαια να λάβω υπ’όψιν μου την πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία που περνάει γενικότερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικότερα ο Δήμος μας.
     Δεν θα το κάνω όμως σεβόμενος τις δύσκολες συνθήκες που βιώνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και την προσπάθεια πολλών στελεχών της Διοίκησης να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Δεν μπορώ όμως να μην σταθώ σε δύο πτυχές της λειτουργίας του Δήμου στις οποίες βλέπω αρκετές αδυναμίες.
  
    Το ένα είναι οι Τεχνικές Υπηρεσίες και το δεύτερο είναι η Κοινωφελής Επιχείρηση ή ΔΗΚΕΠΑ.
    Ξεκαθαρίζω από την αρχή όσων αφορά τις Τεχνικές Υπηρεσίες ότι δεν έχει σχέση με το στελεχικό δυναμικό της Υπηρεσίας και τις ικανότητές τους, κάθε  άλλο πιστεύω ότι έχουν και ικανότητα και τεράστια εμπειρία.
   Απλά εκτιμώ ότι η Τεχνική Υπηρεσία ασχολείται με ένα τεράστιο κομμάτι του οικοδομήματος που λέγεται Δήμος.
   Ασχολούνται με μελέτες, κατασκευές, διαγωνισμούς, μικροέργα, πράσινο, περιβάλλον, αποχέτευση, συνδέσεις, λογαριασμούς, προμήθειες, μηχανολογικά κ.α είναι ο κυριότερος σύμβουλος του Δημάρχου σε θέματα τεχνικά, τις έχει ανάγκη ανά πάσα στιγμή, άρα για μένα έπρεπε να μην μετακινηθεί η Τεχνική Υπηρεσία στη Δραπετσώνα.
   Έπρεπε να παραμείνει στον ίδιο χώρο με το Δήμαρχο για καλύτερη συνεργασία, εκτός του ότι η όποια μεταφορά έγινε απρογραμμάτιστα και παρατηρούμε σήμερα την μισή υπηρεσία να βρίσκεται στη Δραπετσώνα και την άλλη μισή στο Κερατσίνι, τα στελέχη των μελετών και των κατασκευών να είναι στη Δραπετσώνα και τα αρχεία τους στο Κερατσίνι.
   Το μηχανολογικό τμήμα παραμένει εδώ και απ’ότι πληροφορούμαι δεν θα μετακινηθεί. Εγώ προφορικά είχα καταθέσει τις απόψεις μουπρίν γίνει η μεταφορά.Μακάρι στο μέλλον να αποδειχθεί ότι εγώ είχα το λάθος.
      Και κάτι ακόμα για τις Τεχνικές Υπηρεσίες, δεν είναι δυνατόν να συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο, να υπάρχουν στην ημερησία διάταξη θέματα τεχνικά και να μην υπάρχει παρουσία στελεχών της Τεχνικής Υπηρεσίας για ενημέρωση και για διευκρινήσεις στους Δημοτικούς Συμβούλους. Εγώ ως αντιδήμαρχος των Τεχνικών Υπηρεσιών αν και μηχανικός απαιτούσα στα δημοτικά συμβούλια να είναι παρούσα η τεχνική υπηρεσία.

   Το άλλο ζήτημα που με απασχόλησε έντονα αυτό το διάστημα ήταν η Ενιαία Κοινωφελής Επιχείρηση. Έχω συζητήσει πολλές φορές με εργαζόμενους στην επιχείρηση, με μέλη του Διοικητικού Συμβούλιου, με προέδρους, με τον σύλλογο των εργαζομένων και το γενικό συμπέρασμα όλων μας ήταν ότι υπάρχει δυσλειτουργία.
   Νομίζω ότι θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι η εικόνα που εμφανίζει σήμερα η Κοινωφελής Επιχείρηση είναι πολύ κακή. Η λειτουργιά της ΔΗΚΕΠΑ αφορά ένα μεγάλο κομμάτι του Δημοτικού Έργου, αφορά πάνω από 200 εργαζόμενους και πάνω από 3000 οικογένειες που συμμετέχουν καθ’οιονδήποτε τρόπο στα πολιτιστικά και αθλητικά δρώμενα της πόλης μας. Είναι υποχρέωση όλων μας αυτή η κοινωφελής επιχείρηση να συνεχίσει το έργο της και την προσφορά στους πολίτες. Τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει.
   Εάν η λύση δεν υπάρξει μέχρι το Δεκέμβρη, γνωρίζετε ότι ο νόμος προβλέπει το κλείσιμο όλων των κοινωφελών επιχειρήσεων οι οποίες στο τέλος του χρόνου θα έχουν αρνητικό οικονομικό ισοζύγιο.
    Δεν περιποιεί τιμή σε κανέναν μας ότι σε 18 μήνες έχουν αλλάξει 3 διοικήσεις, ότι και σήμερα τα μισά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου έχουν παραιτηθεί. Δεν είναι ο ρόλος μου να καταλογίσω ευθύνες, αυτό είναι δουλειά άλλων.
     Εγώ γνωρίζω την προσφορά αυτής της Κοινωφελούς Επιχείρησης στο κοινωνικό σύνολο κατά το παρελθόν και αγωνιώντας για το μέλλον της ζητώ απ’όλους σας συμπολίτευση και αντιπολίτευση στα πλαίσια μιας διαπαραταξιακής επιτροπής αυτό το μεσοδιάστημα μέχρι τον Σεπτέμβρη  να συναποφασίσετε για το μέλλον της Κοινωφελούς Επιχείρησης.
     Γνωρίζω ότι υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις όχι τόσο μεταξύ των παρατάξεων όσο μεταξύ στελεχών του Δήμου και της επιχείρησης για το αν θα πρέπει να συνεχίσει την λειτουργιά της  η ΔΗΚΕΠΑ ή αν θα πρέπει να αναληφθούν οι λειτουργίες της από τον Δήμο. Αυτό πρέπει να γίνει αντικείμενο εκτίμησης, συναπόφασης, να βρεθεί η χρυσή τομή χωρίς διαθέσεις αντιπαλότητας και σκοπιμοτήτων με στόχο το συμφέρον των εργαζομένων και των δημοτών.
    Κλείνοντας αυτόν τον σύντομο και λιτό απολογισμό, θέλω να τονίσω ότι πολύ μεγάλη σημασία έχει πως έγινε η αρχή λειτουργιάς ενός τέτοιου θεσμού. Είμαι σίγουρος ότι σε βάθος χρόνου θα αποδώσει περισσότερο και θα είναι πιο ωφέλιμος για το κοινωνικό σύνολο.
  
                                                                         Λάλος Κανέλλος,
                                                     Συμπαραστάτης του Δημότη
                                                               και της επιχείρησης

Δεν υπάρχουν σχόλια: